Vintage flattops

Flattop gitaren zijn steelstring gitaren met een platte boven- en achterkant. Meestal is de top voorzien van een X-bracing of een ladder bracing balkjespatroon. De meeste vintage flattops die ik verkoop zijn tussen 1930 en 1970 gebouwd door verschillende Amerikaanse gitaarbouwers uit die tijd.

Alle gitaren zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner door wat af te schaven van de toets, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners.
 

Harmony Sovereign Western Special H1203

Harmony Sovereign Western Special H1203

Deze Harmony Sovereign Western Special (H1203) is gebouwd midden jaren zestig. De nek heeft een verstelbare trussrod dus deze Sovereign is iig van na 1966. Kop heeft wel nog het oude rechte Harmony logo. Meer midden jaren '60 dan eind jaren '60 of '70 dus. Helaas geen datum stempel binnen in. Massieve spruce top met achterkant, zijkanten en hals van mahonie (ook massief). Rio palissander toets en 'pinless' zadel (nieuw zadelbeentje, zadel is extra vastgezet met 2 boutjes afgedekt met paarlemoeren oogje is van mijn hand). De finish/lak ziet er nog redelijk goed afgezien van hier en daar wat krassen. Originele waverly open tuners. Origineel heeft deze H1203 geen slagplaat maar kan evt gemaakt worden van tortoise celluloid (zonder extra kosten). Trussrod coverplaatje is niet origineel (normaal wit plastic) maar wel mooi dus die heb ik laten zitten. Ik heb een 'redress' gedaan van de frets waardoor ie zonder aanlopen weer speelt. Mooi bluesy direct 'mean ladderbraced' geluid. Favoriete gitaar van Mance Lipscomb , zie filmpje met zakmes en gebroken vinger.

Harmony Grand Concert flattop H162

Harmony flattop H162

Deze Harmony H162 is gebouwd in 1965 (Datum stempel S-65, spring 1965). Dit model was zo'n dertig jaar, tot de jaren zeventig, Harmony's werkpaard. Massieve Spruce top met massieve Honduras mahonie acher- en zijkanten. De c-profiel hals heeft een niet verstelbare trussrod ('steel reinforced neck'). De Rio palissander toets is gevlakt (12 inch radius) en weer opnieuw gefret waardoor de gitaar weer heel licht speelt. Ook een nek reset was weer noodzakelijk om de gitaar goed te krijgen (een bekend min-puntje van de bouwers bij Harmony). Originele Waverly tuners, Palissander zadel, celluloid slagplaat en nieuwe ebben zadelpinnen. De eerlijke, directe en luide klank maakt het een ideale gitaar voor blues, bluegrass of country.

Guild D25m Bluegrass 1973

Guild D25m Bluegrass  1973

Deze Guild D25m Bluegrass is gemaakt in 1973, Rhode island, USA (nr 89485). De hele klankkast is gemaakt van massief mahonie behalve de bolle achterkant zonder balkjes deze is gelamineerd (Ze werden in dezelfde tijd ook gebouwd met een platte mahonie achterkant met balkjes). De hele body is voor mijn gevoel een keer opnieuw gelakt. Ik heb de lak verder licht geschuurd en gepolijst (was nogal grof gedaan). Lichte redress van de frets was alleen maar nodig om hem perfect bespeelbaar te krijgen (rio palissander toets 'by the way'). De open vintage style 'butterbean' tuners, de ebben brugpinnen, ebben eindpin, trussrod cover en zadelbeentje zijn nieuw. Palissander Zadel is origineel. Slagplaat kan evt opnieuw worden gemaakt van tortoise celluloid naar origineel. Enfin vol, groots, punchy geluid laat je oren overtuigen.

Goya N21 Flattop 1966

Goya N21 mahonie flattop

Goya gitaren werden tot begin jaren '70 gemaakt door Levin (Zweden) voor de Amerikaanse markt. Kwaliteit voor je geld dus omdat Levin altijd hoge kwaliteit materialen gebruikt voor een redelijke prijs. Om ze goed bespeelbaar te krijgen is wel bijna altijd een reset van de nek en refret van de toets nodig. De platte toets geef ik dan een normale 16 inch radius voor steelstrings dat speelt veel fijner. Deze kleine ladderbraced flattop N21 uit 1966 (nr 303524) is qua model nog net iets kleiner dan een klassieke gitaar, is volledig van mahonie gemaakt. Alleen de toets is van Rio palissander. Originele slagplaat, tuners en palissander zadel. Wel nieuw zadelbeentje en ebben zadelpinnen. Mooi eenvoudig paarlemoeren stippen design op de toets. De c-profiel hals is niet verstelbaar maar heeft een t-bar aluminium trussrod die de hals goed stabiel maakt. Hier en daar heeft de lak wat oneffenheden. Ideale reis gitaar of voor de kleinere mens onder ons. Veel midrange, helder punchy maar ook warme sound, lastig uit te leggen deze moet je gewoon even horen.

Harmony Folk flattop H167

Harmony Folk H167 flattop

Deze Harmony Folk H167 is maar 2 jaar gemaakt (1969 en 1970, Chicago, USA) en daardoor wat minder bekend dan de Harmony H162 Grand Concert. De vorm van de klankkast is wel precies hetzelfde alleen de achter- en zijkanten zijn gemaakt van berk ipv mahonie. Deze is gemaakt in 1969. Opvallend is natuurlijk de Fender kop, en de palissander moustache pin brug (nieuwe ebben pinnen en beentje). Batwing slagplaat ontbreekt, ik vind hem eigenlijk mooier zo, maar kan evt worden gemaakt van celluloid (zonder extra kosten). Originele 6 op een rij tuners van Waverly. Deze gitaar had (zoals gebruikelijk bij de harmony's) een nek reset en een licht redress nodig van de frets maar speelt nu weer licht met een lage actie. Afgezien van de craquelé ziet de sunburst lak er nog goed uit voor zijn leeftijd. Een 10 cm barst onderaan de top is gestabiliseerd. Het geluid gaat iets meer richting de Harmony H162 Silvertones of de Harmony Buck Owens versie die ook een berken klankkast heeft, iets ruiger, luider, bluesy'er.

Oahu 65m converted mini Jumbo gitaar

Oahu 65M roundneck Jumbo

Dit was een 65m Oahu squareneck lapsteel gitaar gemaakt door Regal voor Oahu, jaren '30, USA, toen ik hem binnen kreeg. De vorige eigenaar had al een poging gedaan (verprutst) om er een 'rondneck' van te maken en die heb ik doorgezet naar een echte mooie moderne roundneck ('converted squareneck'). De 'ebonized' waarschijnlijk esdoorn toets heb ik opnieuw gefret met 12 inch radius voor betere bespeelbaarheid. Zowel de top als de zij- en achterkant zijn gemaakt van Honduras mahonie (kleine barst onderaan is gestabiliseerd, mini jumbo size). Zelfgemaakt Rio palissander zadel zit extra vast mat 2 bouten (onder de paarlemoeren stippen). Waverly tuners had ik nog liggen maar zijn niet origineel meer jaren '50/'60. Opvallend is natuurlijk de mooie "checkered binding" rond de klankkast en de toets. Top is ladderbraced daardoor een grootse open 'sweet' sound met veel sustain (je hoort de lapsteel er nog in terug !).

Epiphone Caballero FT30 1963

Epiphone FT30 Caballero 1963

Deze FT30 Caballero is gemaakt door Gibson, Kalamazoo, USA, 1963 (nr 148417). Epiphone werd door Gibson rond 1957 overgenomen. Veel modellen van Gibson werden onder de Epiphone naam iets goedkoper in de markt gezet. Zo ook deze FT30 die qua body, materialen en design gelijk is aan de LG0 van Gibson alleen de kop en hals wijkt af. Hals is iets smaller (4,1 cm bij de nut) dan die van de Gibsons uit die tijd. Verders dus volledig mahonie body/hals met celluloid schildpad binding en palissander toets. De plastic "special bridge" (Gibson's ontwerpfout, vervormen in de loop der tijd en laten altijd los) heb ik vervangen door een zelfgemaakte palissander "belly up" gibson zadel naar origineel met vast beentje en nieuwe ebben zadelpinnen. Originele Waverly mechanieken. De lak ziet er voor deze 50 jaar oude gitaar nog heel goed uit. De vrij brede frets zijn licht ge"dressed" waardoor gitaar weer perfect licht speelt. Nieuwe slagplaat kan evt naar origineel worden gemaakt maar ik vind hem zonder mooier. Geluid gaat richting "ladderbraced" focust blues geluid, luid, veel midden wat minder bas.

Kalamazoo KGN-12 Oriole

Kalamazoo KGN-12 oriole

De Kalamazoo KGN-12 oriole werd maar een korte tijd door Gibson gemaakt begin jaren '40 te herkennen natuurlijk aan het vogeltje (geel zangvogeltje, komt voornamelijk voor in Noordoost Amerika) onder het kalamazoo logo op de kop. In tegenstelling tot de meeste KGN-12's heeft deze een massieve mahonie body ipv gelamineerd esdoorn. Waarschijnlijk was het esdoorn even op bij Gibson of gebruikte ze liever het wat goedkopere mahonie voor de kalamazoo budget lijn. Model van de klankkast is hetzelfde als de Gibson L00 alleen de bracing is ladderbraced ipv de x-bracing van de wat duurdere Gibson. De KG12 is eigenlijk de latere versie van de KG14 (de gitaar van Robert Johnson). Al met al is de KGN12 oriole (N staat voor 'natural') dus best een zeldzame gitaar te noemen. Hals moest er opnieuw worden ingezet om hem bespeelbaar te krijgen (neck reset). Hals heeft geen verstelbare trussrod maar is gelukkig verder mooi recht en heeft een wat slanker c-profiel dan de eerdere v-vorm hals. Palissander toets is opnieuw gefret. Lichte 'belly' vorming achter het zadel maar dat zit er waarschijnlijk al tientallen jaren. Verder origineel palissander zadel, slagplaat en open waverly tuners. Alleen de ebben zadelpinnen zijn nieuw. Mooie luide, droge blues sound

Guild D40 1974 Bluegrass jubilee

Guild D40 bluegrass Jubilee 1974

Dit is een Guild D40 bluegrass jubilee uit 1974 (nr 110135, made in the USA, Westerly, Rhode Island). Officieel was het de D40sb met sunburst dus maar de klankkast is op een gegeven moment opnieuw gespoten naar natural/blond en dat is redelijk netjes gedaan. Klankkast bestaat uit massieve Spruce top met Mahonie zij- en achterkanten. Nek is gemaakt van Mahonie met een Palissander toets. Verders is alles, tuners, zadel en slagplaat origineel behalve de nieuwe ebben zadel pinnen. Frets zijn opnieuw ge'dressed' waardoor die mooi speelt zonder aanlopen. Grote warme sound met behoorlijke bas ideaal voor flatpicking/strumming.

Gibson LG1 1947-1951

Gibson LG1 1947-1951

Mooie kleine Gibson sunburst flattop uit eind jaren veertig, begin '50. Gibson's workhorse onder de kleinere flattops. Dit Model is bijna net zo groot als een klassieke gitaar. De LG1 werd gemaakt van 1947 t/m 1968, deze is een van de eerste zonder stempel op nekblok. Vooral vlak na de oorlog vergat Gibson wel eens te stempelen. Hij heeft wel een modern logo op de kop waarmee ze begonnen vanaf 1947. Ik denk dat deze dus in 1947 of 1948 is gebouwd maar laat het me weten als je een andere mening hebt. Teardrop vorm van de slagplaat gebruikte ze iig tot 1955. Massieve sparren top, mahonie zij- en achterkant, rio palissander toets en zadel. De mahonie hals met trussrod is kaarsrecht en super comfortabel, de gibsons zijn er om bekend. Een lichte fret 'redress' was voldoende voor perfekte bespeelbaarheid. Lak ziet er verder afgezien van wat krassen hier en daar nog heel goed uit. Mooi craquelé over de hele klankkast. Vorige eigenaar had er andere tuners opgezet die er niet bij paste. Ze zijn vervangen door nieuwe 'originele' Kluson tuners. Verders nieuwe ebben zadelpennen en een nieuw zadelbeentje. De LG1 is 'ladder braced' en heeft daardoor een punchy, bluesy, veel midden, geluid.

Marveltone OM flattop jaren '40

Marveltone OM Flattop

Deze Marveltone, housebrand gemaakt door Kay, Chicago, USA kom je niet zo vaak tegen. Door de uiterlijke kenmerken (ik heb al heel wat Kay's door mijn handen gehad) denk ik dat deze in de jaren '40 is gemaakt. Massieve (red) spruce top, mooi kwalitatief kwartiers hout dat kun je zien aan de spiegels in het hout. Klankkast is gemaakt van gelamineerd mahonie. Walnoten toets heb ik opnieuw gefret. Palissander zadel (met nieuwe ebben pinnen en benen zadelbeentje) en Waverly tuners zijn origineel. Geschroefde originele celluloid slagplaat zit er ook nog bij maar heb ik even weg gelaten op de foto. Door reset nek en nieuwe frets is de c-profiel hals weer perfect bespeelbaar. Top is ladderbraced en dat geeft deze gitaar een luid stoer geluid ideaal voor Picking/flatpicking

Yamaha FG-110 red label

Yamaha FG-110 red label

De Yamaha's red label werden de eerste 3 jaar gemaakt in Japan (nippon gakki) en het laatste jaar in Taiwan eind jaren '60 begin '70. Deze FG-110 is gemaakt in het laatste jaar (1971/1972). De Yamaha's zijn volledig gelamineerd maar niet zomaar triplex. De top bestaat eigenlijk uit 1 dikke midden-laag met 2 hele dunne laagjes spruce. Yamaha heeft daar in de jaren '60 veel mee geëxperimenteerd. De FG-110 heeft een normale x-bracing met wel heel verfijnde balkjes. Misschien ook dat ze daarom zo goed klinken. Klankkast verder is volgens de Yamaha archieven gemaakt van Agathis. Ik heb het palissander zadel opnieuw gelijmd (9 van de 10 keer zit ie los) en heeft een nieuw benen zadelbeentje en nieuwe ebben zadelpinnen. Hals (Nato) is mooi recht met een gemiddelde actie van 2,5 mm voor de lage E-snaar en 2,3 mm voor de hoge e-snaar (meeste red label Yamaha's hebben veel te hoge actie). Lichte redress van de frets was nodig om hem perfect bespeelbaar te krijgen. Ik heb ook een nieuwe nut gemaakt van been met iets bredere spreiding van de snaren. De red label yamaha's worden nu steeds vaker herontdekt. Gitaar met veel volume en sustain, tikkie droog veel treble