Vintage archtops

Archtop gitaren zijn gitaren met een bolle boven- en achterkant. De klankgaten hebben net, als bij de viool en de cello, de vorm van twee f-sleutels, maar je hebt ook archtops met een rond klankgat. De vintage archtops die ik verkoop zijn door verschillende Amerikaanse bouwers gemaakt tussen 1920 en 1960. Vooral in de dertiger jaren waren ze populair, in zowel de blues, jazz als countrymuziek.

Alle archtops zijn gerestaureerd, speelklaar en voorzien van nieuwe snaren. De meeste van de hieronderstaande archtops hebben een originele zwevende slagplaat. Ik heb ze vaak even weggelaten ivm de foto. Eventueel kan elke archtop worden voorzien van een customized, op maat gemaakte slagplaat. Ik probeer de instrumenten bij restauratie zo origineel en authentiek mogelijk te houden. Alleen voor de verbetering van de bespeelbaarheid maak ik de hals soms wat dunner, geef ik de toets een radius en wordt bijvoorbeeld de gitaar voorzien van nieuwe (retro) tuners. Alle archtops kunnen op verzoek worden versterkt met een pickup. Ik heb 5 mm dikke handgemaakte pickups op voorraad van Sixtus. Deze passen bijna altijd zonder dat je de klankkast van de gitaar hoeft aan te tasten. 

 

Kay deluxe roundhole archtop

Kay deluxe 'roundhole' archtop

Deze Kay deluxe 'roundhole' archtop uit de jaren 30 is redelijk zeldzaam. De assymetrische 'Venetian ' stijl 'roundhole' archtop zie je veel vaker. Maar ze zijn eigenlijk op dezelfde manier gebouwd qua bebalking van de top. Er zitten namelijk geen twee rechte balkjes in de lengte richting van de gitaar onder de top maar een x-patroon van meerdere balkjes. De gitaar krijgt daardoor een uniek, luid bijna dobro-achtig geluid dat bijna met geen andere gitaar is te vergelijken. Ook bijzonder is het 'Zorsi adjustable' nek systeem waardoor je de hoek van de nek tov van de klankkast kan aanpassen met een grote schroef binnenin bij het hielblok. Top is van massief vuren gemaakt en de achter-en zijkant van gelamineerd mahonie. (De Kay-company was een van de eerste die met gelamineerd hout experimenteerde). De zwart/roodbruine sunburst van de klankkast ziet er nog als nieuw uit, alleen de nek is ooit een keer geschuurd en je ziet nu blank bruin mahonie (ook mooi). Hardware (tuners, staartstuk, brug) is geheel origineel. Ik zou zeggen komt het horen deze gitaar heeft echt een eigen sound

Harmony Patrician H1407

Harmony Patrician H1407 Archtop

Deze Harmony Patrician (1780 H1407) is in 1944 gebouwd (Chicago, USA). Oorspronkelijk had deze archtop een houten tailpiece ipv een metalen ivm schaarste van metaal tijdens de 2e wereldoorlog. Metalen tailpiece is dus niet origineel maar is er denk ik een tiental jaren later opgezet. Massieve spruce top met schitterende licht cognac sunburst (in het echt mooier dan op de foto!). Massieve Honduras mahonie klankkast met mooie celluloid binding. Rio Palissander toets is voorzien van nieuwe frets. Samen met de c-profiel hals speelt deze arch weer erg fijn. Ebben bandpin, homemade Rio Palissander/benen brug zijn er nieuw opgezet. Tuners zijn origineel alleen de knoppen zijn vervangen door nieuwe van ivoroid (Stewmac). Geluid is wat warmer dan de gemiddelde archtop, maar met zeker ook punch en volume (veel midrange).

Harmony Patrician H1415

Harmony Patrician H1415 1944 archtop

Deze Harmony Patician is gemaakt in 1944. Oorspronkelijk hadden deze archtops (tussen 1941 en 1945) een houten staartstuk (alle staal werd gebruikt voor wapens in de 2e WO). Nikkel/stalen tailpiece is dus niet origineel en waarschijnlijk er later opgezet. De top is gemaakt van massief vuren/spruce met een mahonie tussenstuk (andersom bestaat ook). De rest van de gitaar is gemaakt van massief mahonie inclusief de hals (c-profiel). De toets is van Rio Palissander. Het werk aan deze gitaar was een nek reset, refret van de toets, het maken van een Rio Palissander brug en het plaatsen van nieuwe Kluson tuners. De lak heeft hier en daar een krasje maar is origineel en ziet er eigenlijk nog heel goed uit voor deze 70 jarige. Tortoise celluloid kopfineer, pearloid toets inleg en mooie houten mozaiek randinleg. Vrij droog, resonant en luid archtop geluid.

Slingerland Songster Archtop

Slingerland Songster Archtop

Slingerland, nog steeds bekend van de drums, maakte in de jaren 30 ook gitaren. De highend archtop body's werden in het echt gemaakt door waarschijnlijk Regal of Kay te Chicago. Alleen het ijzerwerk (tailpiece ed) waren van Slingerland zelf. Deze archtop is zo'n voorbeeld. Mooie kop inleg met metallic gespikkeld celluloid (waarschijnlijk rest materiaal van de drums). Massieve spruce top met gelamineerd gevlamd esdoorn achter- en zijkanten. Origineel tailpiece met slingerland logo. Nieuwe 'butterbean' open mechanieken en zelfgemaakte ebben verstelbare brug. Wat 'buckle ware' op de achterkant en hier en daar een chipje finish weg maar verder ziet de lak er nog goed uit voor deze oude dame. Ik heb een refret en een nek reset gedaan om de gitaar weer licht bespeelbaar te krijgen. Mooi luide, vrij droge archtop sound

Supertone Archtop jaren '30

Supertone archtop made by Harmony

Deze Supertone archtop is gemaakt door de Harmony Compagnie Chicago, USA eind jaren '30. Opvallend is de gestoken 'carved' massieve spruce top. Rest van de body is dosse gezaagd esdoorn of berk. Rood/bruine sunburst met 'faux' gevlamd esdoorn op de achterkant (dat deden ze veel in die jaren). Lak ziet er op wat krassen na nog best goed uit. Ik heb een nek reset en refret gedaan bij deze gitaar waardoor hals weer recht is en fijn speelt met lage actie. Hals is vrij stevig met een lichte v-vorm. Originele open back tuners werken nog prima. Brug is ook origineel maar getopt met een laagje been. Tailpiece is ook origineel. Deze Supertone carved top archtops klinken altijd goed. Luid met veel projectie

Gibson L50 1946

Gibson L50 1946

Deze Gibson L50 Archtop komt uit 1946. Er staat geen nummer in (Gibson vergat dat soms gewoon in de oorlogs jaren) maar afgaand op de kenmerken en logo kom je uit op vlak na de oorlog. Vanaf 1947 kreeg je het met rechte letters Gibson logo. Deze L50 is eigenlijk in mint conditie. Zelfs de smalle frets zijn origineel (ik heb ze alleen licht gedressed). Alleen de knoppen van de tuners waren helemaal verpulverd en heb ik vervangen door nieuwe ivoroid knoppen. De L50 was/is natuurlijk de 'workhorse' onder de jazz archtop gitaren. Gestoken Spruce top en Esdoorn achterkant. De losse waverly tuners (met nieuwe ivoroid knoppen), tailpiece, slagplaat en palissander brug zijn allemaal origineel. Het geluid is heel creamy, mooi gebalanceerd van boven naar beneden op de nek. Met een mooie dunne pickup van Sixtus (handgemaakt) kan ie evt worden versterkt zonder de klankkast aan te tasten

Kaykraft Venetian style roundhole archtop

Kaykraft Venetian style roundhole archtop

Deze Venetian style 'roundhole' archtop is gebouwd door Kay (kaykraft, Stromberg Voisenet) midden jaren '30 in Chicago USA. Venetian slaat op het assymetrische model klankkast van deze archtop. In tegenstelling tot de bebalking van normale archtops met sleutelgaten (namelijk twee rechte balkjes in de lengte richting van de gitaar onder de top) heeft deze roundhole arch balkjes in een x-patroon. De gitaar krijgt daardoor een uniek, luid bijna dobro-achtig geluid dat bijna met geen andere gitaar is te vergelijken. Ook bijzonder is het 'Zorsi adjustable' nek systeem waardoor je de hoek van de nek tov van de klankkast kan aanpassen met een grote schroef binnenin bij het hielblok. Top is van massief vuren gemaakt en de achter-en zijkant van gevlamd gelamineerd mahonie. (De Kay-company was een van de eerste die met gelamineerd hout experimenteerde). De bruine Lak heeft hier en daar wat beschadigingen en deukjes maar dat geeft hem zijn mooie antieke look. Staartstuk is origineel maar tuners (relic golden age van Stewmac)en vaste brug (ebben met been, zelf gemaakt) zijn nieuw. Ik heb een nieuwe ebben toets gemaakt met nieuwe frets (de oude toets was helemaal verkruimeld). Ik zou zeggen komt het horen deze gitaar heeft echt een eigen sound. Oja nek is comfortabel maar vrij breed (47 mm bij de nut) en is versterkt met carbon (voordat nieuwe toets erop ging)

Gibson L30 1935-1937

Gibson L30 1935-1937

Mooie kleine gibson L30 sunburst archtop uit 1935-1937 (oorspronkelijke prijs 30 dollar) met een breedte van 14 3/4 inch. Gestoken red spruce bovenblad maar met een ongestoken vrij platte achterkant van bookmatched esdoorn. Originele lak, rio palissander brug, tailpiece, tuners en slagplaat (niet op de foto) Deze arch ziet er nog goed uit gezien zijn leeftijd maar ik heb wel een aantal barsten in top en achterkant moeten stabiliseren (achterkant lag los en is er helemaal vanaf geweest dus kon mooi overal bij). 1 balkje van de achterkant ontbrak en heb ik nieuw gemaakt naar origineel. Lichte v-profiel hals met licht ge'dress'te frets speelt weer als een zonnetje. Groot volume voor zo'n kleine gitaar maar toch ook subtiele, compacte sound. Komt dat horen!